Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Seminarium Warszawskie | Obraz Warszawy w powojennych filmach żydowskich (1946–1949)

Grafika wydarzenia Seminarium Warszawskie

Kategoria: Popularyzacja, Seminarium Warszawskie

LOGOTYPY Seminarium Warszawskie 3 sezon

XXXVI Seminarium Warszawskie

Obraz Warszawy w powojennych filmach żydowskich (1946–1949) 

Organizatorzy:

Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Muzeum Warszawy

Spotkanie odbyłos się 23 kwietnia 2024 roku o godz. 18:00

w Kinie Syrena w Muzeum Warszawy (Rynek Starego Miasta 42, parter).

📍wstęp wolny

Dyskusję prowadził dr Paweł Weszpiński reprezentujący Muzeum Warszawy oraz dr hab. Mikołaj Madurowicz reprezentujący Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego.

Rejestracja transmisji online Seminarium dostępna jest na Facebooku Muzeum WarszawyObraz Warszawy w powojennych filmach żydowskich (1946-1949)

36. Seminarium Warszawskie odbywa się w czasie szczególnym, w okresie 81 rocznicy powstania w getcie warszawskim oraz chwilę po otwarciu w Muzeum Warszawy Gabinetu świadectw z getta warszawskiego. Nasza rozmowa sięga jednak czasu po Zagładzie. Jak funkcjonował topos ruin i strategia ukazywania powojennej Warszawy w filmach żydowskich? Jakie typy narracyjne konstruują te filmy i dlaczego? Jaka była ich funkcja społeczna i polityczna oraz znaczenie symboliczne dla wspólnoty żydowskiej w pierwszych latach po wojnie? Czy filmy jidysz prezentują nowe ujęcie przedstawiania Warszawy, znane m.in. z innych źródeł wizualnych (fotografii, wydań PKF, polskich filmów dokumentalnych i fabularnych) powstałych w tym okresie? Jakie jest współczesne znaczenie tych filmów?

Dyskusję dopełnia prezentacja filmowa.

W Seminarium udział wzięła

dr Agnieszka Kajczyk
kulturoznawczyni i historyczka, kierowniczka działu Dokumentacji Dziedzictwa w Żydowskim Instytucie Historycznym im. E. Ringelbluma, współpracowniczka Instytutu Historii PAN. W 2022 roku obroniła doktorat poświęcony żydowskiemu środowisku filmowo-artystycznemu w powojennej Polsce (1945–1950). Jest m.in. redaktorką publikacji Nalewki. Opowieść o nieistniejącej ulicy (2018), współredaktorką wraz z Olgą Szymańską, Bartoszem Borysem i Anną Duńczyk-Szulc publikacji Archiwum ważniejsze niż życie. Losy Żydów polskich w czasie II wojny światowej w dokumentach konspiracyjnej grupy Oneg Szabat (2019); wraz z Anną Duńczyk-Szulc Antologii spojrzeń. Getto warszawskie – fotografie i filmy (2023), autorką publikacji: Ludzie i filmy. Żydowscy filmowcy w powojennej polskiej kinematografii (lata 1945–1950) zamieszczonej w pracy „Kultura. Literatura, sztuka i nauka w XX wieku” pod red. Z. Trębacz (2020), Pomiędzy kreacją a rzeczywistością. Filmowa historia upamiętnień rocznic powstania w getcie warszawskim (1945-1953) zamieszonej w „Kwartalniku Historii Żydów” (2023). Była konsultantką Gabinetu świadectw z getta warszawskiego na wystawie głównej Muzeum Warszawy.

Nasze Seminaria to interdyscyplinarne i wielowątkowe, poświęcone Warszawie dyskusje zaproszonych gości oraz wszystkich zainteresowanych uczestników. Zarówno sama idea spotkania instytucji nauki z instytucją kultury – czyli Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Warszawy – jak i każdorazowy udział trójki (niekiedy czwórki) specjalistek i specjalistów zajmujących się w badaniach i w praktyce Warszawą są rękojmią merytorycznej jakości dyskusji.

Seminaria Warszawskie wpisały się na stałe w kalendarz wydarzeń varsavianistycznych i są okazją do comiesięcznych ważnych rozmów o naszym mieście.

Program cyklu Seminarium Warszawskie (sezon III)

Relacje z Seminariów Warszawskich dostępne są na  Facebooku Muzeum Warszawy