Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Seminarium Warszawskie | Różnić się pięknie, czyli o Warszawie wychowawczej | 22.02.2022

Seminarium Warszawskie

Kategoria: Popularyzacja, Seminarium Warszawskie

Seminarium Warszawskie logotypy

Seminarium Warszawskie
Różnić się pięknie, czyli o Warszawie wychowawczej

Organizatorzy:

Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Warszawy

Spotkanie odbyło się 22 lutego 2022 roku o godz. 18:00w Bibliotece Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42

Dyskusję poprowadzili dr Paweł Weszpiński reprezentujący Muzeum Warszawy oraz dr hab. Mikołaj Madurowicz reprezentujący Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego.

Filmowa rejestracja Seminarium dostępna jest na Facebooku Muzeum Warszawy pod linkiem → Różnić się pięknie, czyli o Warszawie wychowawczej.

Nie przypadkiem 22 lutego podczas Seminarium Warszawskiego toczy się dyskurs o wychowaniu. Ta data to rocznica (22 II 1857) urodzin gen. Roberta Baden-Powella – twórcy i założyciela skautingu, oraz jego małżonki Olave Baden-Powell (22 II 1889) – naczelnej przewodniczki (skautki) świata. Data seminarium jest zatem nierozerwalnie powiązana z jedną z najszerzej rozpowszechnionych na świecie myśli i metod wychowawczych. Metod, które współcześnie jakże często „odkrywane” są na nowo przez twórców nowoczesnych strategii pracy z dziećmi i młodzieżą.Znamienny jest w tym kontekście również tytuł seminarium – Różnić się pięknie… – zaczerpnięty z myśli pedagogicznej Aleksandra Kamińskiego, harcmistrza i profesora nauk humanistycznych – pedagoga. Niewykluczone, że owa tytułowa sentencja pozwoli na przedstawienie, a może czasem przeciwstawienie różnorodnych poglądów w wychowaniu czy w pracy z młodymi warszawiakami. Zapewnia to spojrzenie z perspektywy myśli i dorobku pedagogicznego Janusza Korczaka (Henryka Goldszmita), z perspektywy harcerskiego systemu wychowawczego i z perspektywy kulturowych badań nad wychowaniem.
Prelegentkami były:
Marta Ciesielska – kustoszka, koordynatorka działalności Korczakianum w Muzeum Warszawy. Od lat zaangażowana jako konsultantka, autorka, współautorka w projekty i prace badawcze, dokumentacyjne, edytorskie oraz edukacyjne i popularyzatorskie, dotyczące spuścizny życiowej Henryka Goldszmita / Janusza Korczaka, jego biografii, recepcji postaci oraz dzieła w Polsce i zagranicą. Współedytorka 15-tomowej edycji Dzieł zebranych Korczaka i wyborów tekstów źródłowych poszerzających tematykę Korczakowską, m.in. poprzez prezentację instytucji i ludzi „z kręgu” autora Prawa dziecka do szacunku.
dr Wanda Czarnota – doktor nauk społecznych, harcmistrzyni, antropolożka współczesności, pedagog, Prezeska Fundacji Harcerek, zastępczyni redaktora naczelnego Rocznika Naukowego Muzeum Harcerstwa „Harcerstwo”, członkini zespołu Merytorycznego Obserwatorium Żywej Kultury-Sieć Badawcza. Autorka książki Wybory życiowe młodych Polek na postawie badań w 1. dekadzie XXI wieku.
dr hab. Marta Rakoczy – kulturoznawczyni, filozofka, adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej UW, kierownik Zakładu Antropologii Słowa. Zajmuje się antropologią pisma, antropologią edukacji oraz kulturowymi studiami nad dzieciństwem i młodzieżą. Autorka książek: Słowo – działanie – kontekst. O etnograficznej koncepcji języka Bronisława Malinowskiego (2012), Polityki pisma. Szkice plenerowe z pajdocentrycznej nowoczesności (2018), Władza liter. Polskie procesy modernizacyjne a awangarda (w druku). Współredaktorka publikacji: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej (2014), Antropologia praktyk językowych (2016), Historia mówiona w praktykach humanistycznych (2019). Członkini Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem działającego przy IEiAK UW. Obecnie zajmuje się kulturową historią polskiej pedagogiki, głównie międzywojennej, ze szczególnym naciskiem na myśl Korczakowską.
Nasze Seminaria to interdyscyplinarne i wielowątkowe, poświęcone Warszawie dyskusje zaproszonych gości oraz wszystkich zainteresowanych uczestników. Zarówno sama idea spotkania instytucji nauki z instytucją kultury – czyli Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Warszawy – jak i każdorazowy udział trójki (niekiedy czwórki) specjalistek i specjalistów zajmujących się badaniami i w praktyce Warszawą są rękojmią merytorycznej jakości dyskusji.
Seminaria Warszawskie wpisały się na stałe w kalendarz wydarzeń varsavianistycznych i są okazją do comiesięcznych ważnych rozmów o naszym mieście.
Program cyklu Seminarium Warszawskie
Relacje z Seminariów Warszawskich dostępne są na  Facebooku Muzeum Warszawy